donderdag 18 december 2008

'Het open veld van de ervaring' van Han de Wit

Brief aan Han de Wit (van eind april 2008; gedeeltelijk):
"De uitdrukking 'open veld van de ervaring' en de inhoud daarvan vind ik een waardevolle invulling en aanvulling op het Nederlandse boeddhistische taalgebruik. Ik denk er veel aan te hebben in mijn boeddhistische pad.Als vrijzinnig Theravadin is het een goede oefening de term 'hinayana' te lezen zonder opnieuw steeds boos te worden. De maniet waarop Han (en Shambala) het gebruikt, kan ik me voorstellen, al heb ik zelf niet z'n hierarchische idee over het het boeddhistische pad is.Toch zou het nuttig zijn als ergens zou staan, net zo als vaak op het schutblad van een roman (non-fictie): "elke overeenkomst van termen als 'hinayana' met bestaande tradities berust op toeval". Want Han's 'hinayana' en het reeel bestaande Theravada zijn geheel verschillende zaken.

Reactie van Han (gedeeltelijk):
Bedankt, Joop, voor je reactie.
Ja, hinayana en theravada zijn twee heel verschillende zaken! Daarom ook hoeft een theravadin alleen maar boos te worden op een mahayana-beoefenaar als die meent: hinayana = theravada. En niet alleen een theravadin heeft dan reden om boos te worden (of verdrietig), ook een rechtgeaard mahayana-boeddhist heeft daar dan reden toe!
Hinayana is simpelweg een term uit het mahayana-boeddhisme. In het mahayana zegt men: "verbeter de wereld (=mahayana), begin bij jezelf (hinayana)".Maar eindig niet bij jezelf.
Maar om jezelf niet te snel voorbij te lopen zei Trungpa Rinpoche (zie in mijn boek:) vaak tegen zijn mahayana-studenten: "Don't forget hinayana!"

Geen opmerkingen: