dinsdag 13 januari 2009

Wie is boeddhist ?

In de discussie over wie boeddhist is, hoeveel boeddhisten er zijn en welke boeddhisten de BUN wel en welke niet vertegenwoordigt komt regelmatig twee uitdrukkingen voor:
"iemand met enige affiniteit met het boeddhisme" en
"iemand met affiniteit met het boeddhisme"

De omschrijvingen daarvan zijn vaak onduidelijk. Gelukkig heeft in een gezaghebbend artikel Thomas Tweed duidelijkheid geschapen. Een tijdje geleden heeft Andre van de Braak mij op dit artikel gewezen, ik geef het graag door.
"Who is a Buddhist? Night-Stand Buddhists and Other Creatures", in "Westward Dharma",
C.S. Prebish and M. Baumann, Editors.

Helaas heb ik geen bron gevonden waarvandaan het artikel kan worden gedownload, wel het kan het worden gelezen via:
www.amazon.com/gp/reader/0520234901/ref=sib_dp_pop_toc?ie=UTF8&p=S008
Pagina 17 t/m 29.

Een paar door hem gebruikte termen:
- Cradle [letterlijk vert. bakermat] Buddhists who inherited the faith
- Converts who chose it
Followers [van deze twee categorieen] might meet the standard criteriria for defining Buddhist identity.

Daarnaast noemt hij:
- Luke-warm adherents who identify with a tradition self-consciously but fail to practice it vigorously or regularly.
Maar vooral:
- Sympathizers: those who have some sympathy for a religion but do not embrace it exclusively or fully. When asked, they would not identify themselves as Buddhists …[maar toch, bij doorvragen of thuisbezoek] we would notice sighn of interest in Buddhism. They might practice Zazen, subscribe to a Buddhist periodical, or read books about the tradition.

Sympathizers worden door Tweed ook wel genoemd:
- Night-stand buddhists who might place a how-to book on Buddhist meditation on the nightstand [vert. 'nachtkastje' ! ] and read it before they fall asleep, and then rise the next morning to practice, however imperfectly or ambivalantly, what they have learned the night before …. (silently facing a bedroom wall.).

Twee meer specieke groepen:
- Not-just buddhists who (if asked) might acknowledge dual of multiple religious identities …
- Occult Buddhists, those connected to the Theosophical Sociery

Hij noemt naast zijn indeling die van een andere:
- Inquirers: who are transients at the temple or meditation-centers as wel as non-Buddhist scholars and Christian clergymen who may be on several mailinglists
- Dharma-hoppers: move from one group to another in their spiritual journey, and some claim Buddhist identity; while others, distancing themselves from all institutional piety,
prefer the seeker - label.

Wat kunnen we van deze indelingen leren?
Niets.
Behalve dan dat we moeten afspreken (bv met bovengenoemde termen) zo goed mogelijk te definiëren wie/wat we bedoelen als we spreken over "boeddhisten" of "mensen met (enige) affiniteit met het boeddhisme."

Geen opmerkingen: