woensdag 18 februari 2015

Bij mijn tweehondervijftigste blog: Wat zou er in een digitaal Kwartaalblad Boeddhisme kunnen komen?

Maart 2014 vierde ik het uitkomen van m'n 200e blogtekst met 'Tweehonderd boeddhistische blogs, hoe is het mogelijk ? Wat overzichten en wat toekomst ' , zie  'Tweehonderd ' .
Nu ben ik bij 250 aanbeland. Hieronder net zo als de vorige keren een overzicht.

Terwijl ik echt dacht zo ongeveer uitgeschreven te zijn. Elke week is het weer een verrassing dat ik weer een thema bedenk en inspiratie heb iets te schrijven.

Dat blijft natuurlijk het geval. Maar er is wel wat veranderd.
Het stoppen van het (papieren) tijdschrift 'BoeddhaMagazine '. Het vermoedelijke stoppen, moet ik nog steeds schrijven, zie m'n blog van 17 januari . Sindsdien hebben we nog niets van Asoka/Milinda vernomen.

Citaat uit m'n blogtekst:
"Het is zeer gewenst dat de uitgever snel een beslissing neemt over het al dan niet voortbestaan dit jaar. ...
Ook is het zeer gewenst dat de redactie de discussie over de toekomst open maakt via het door mij geciteerde laatste deel van het 'hoofdredactioneel' op hun website te plaatsen en de lezers nadrukkelijk uit te nodigen tot reactie er op, ook via hun facebook- en twitter-account."


Ik blijf er van uitgaan dat er lezers zijn (een paar honderd tot een paar duizend, ik weet het echt niet) die behoefte blijven houden aan artikelen zoals die in BoeddhaMagazine en haar voorgangers verschenen. Dat wil zeggen: de serieuze artikelen daaruit, met entertainment houd ik me niet bezig.
Ben ik de enige die dat vind?
Ook in het Boeddhistisch Dagblad werd aandacht besteed aan het vermoedelijke stoppen van BoeddhaMagazine, in een vorm die opvallend veel op die van mijn blog leek. Zie BD van 21 jan.

Inmiddels heb ik een werktitel van een nieuw tijdschrift bedacht: Kwartaalblad Boeddhisme, en heb ik de (voormalige?) redactie van BM nogmaals gestimuleerd het voortouw voor een nieuw tijdschrift te nemen voor dat (waarschijnlijke) geval dat het huidige BM, bij Asoka/Milinda, financieel niet meer mogelijk is. Een papieren of - in mijn inschatting waarschijnlijker - digitaal tijdschrift?

=====================================================================

Wat kan daar dan in komen en wat kan er het komende jaar in deze blog komen?

UPDATE 19 februari
De onderstaande rijtjes waren nog niet klaar, zijn een dag later aan deze blog toegevoegd
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
A. Vertalen van artikelen uit Engelstalige tijdschriften

Meestal uit elektronische tijdschriften. Ik ben er de afgelopen tijd tientallen tegengekomen waarvan ik denk: dat zou ook interessant zijn voor Nederlandse boeddhisten. Vertalen echter is wel een vak, niet het mijne, heb ik ontdekt.

Tijdschriften waarin ik denk:
* www.tricycle.com/blog/
* globalbuddhism.org/toc.html
* secularbuddhism.org/category/articles/
* blogs.dickinson.edu/buddhistethics/
* www.inquiringmind.com/ (gaat er mee stoppen maar van de afgelopen jaren is er nog een serie artikelen beschikbaar)
* Jayarava' Raves : hoewel Triratna-lid en soms sterk filologisch zijn de teksten van Jayarava (als ik ze doorgrond) boeiend, bv z'n autonome opvattingen over karma en wedergeboorre.

B. Thema's uit BoeddhaMagazine het afgelopen jaar

De late mag hoger gelegd worden, heb ik al gezegd, het aantal lezers zal sowieso afnemen. Een aantal rubrieken in de categorie 'human interest' met een boeddhistisch kantje kan beter naar het BoeddhistischDagblad (daar hebben ze nooit genoeg van). Wel denk ik aan:
* De meditatiepraktijk (straks ook van Zen en Tibetaans boeddhisme voorzover daar beoefend)
* Boeddha Basics (iets meer de verschillen tussen tradities benadrukken kan geen kwaad)
* Soetra uitgelegd
* De historische Boeddha
* Boekbesprekingen

C. Thema's die bij mij (min of meer) leven

* Boeddhisme in Duitsland . Opvallend dat we daar zo weinig van weten
* Plagiaat in het boeddhisme . D.w.z. in uitleggende en commentariërende teksten (talks, artikelen, boeken) van leraren e.d. Niet de Dharma zelf dus, uiteraard wordt die steeds herhaald: de Pali Canon en Sutra en andere oude teksten.
* Controversen in het boeddhisme, van alle tijden
* Wat moeten we met God in het boeddhisme?
* Het einde van de BOS en mogelijk de BUN dit jaar

=====================================================================

Overzicht van m'n blog tweehonderd tot tweehondervijftig

▼ ▼ 2015

▼  februari (3)
  • Zen punt Ennel zegt het boeddhisme definitief vaarwel...
  • Soka Gakkai (nu BUN-lid) de complexe waarheid bij ...
  • Soka Gakkai (nu BUN-lid etc) BIJLAGEN
▼  januari (5)
  • Het uitkomen van Boeddha Magazine nummer 79 Tijdsc...
  • Wat is er toch met dat willen bewijzen dat God (ni...
  • Bhikkhu Bodhi, Theravada monnik en geleerde, schet...
  • Inzichts Meditatie de komende veertig jaar (in de ...
  • Gastschrijvers nu ook welkom in dit Boeddhisme Blo...

▼ ▼ 2014

▼  december (6)
  • Kersttoespraak Paus die het Boeddhistisch Dagblad ...
  • De boeddhistische elite in Nederland is nogal bepe...
  • De BUN en de negenhonderdduizend boeddhisten
  • Rapport van de BUN-werkgroep ongeorganiseerden - E...
  • Hoe vindt men opnieuw een wiel uit? Geëngageerd bo...
  • Dhammapada en andere (boeddhistische) boeken; ove...
▼  november (5)
  • Symposium over een retraite-centrum maar wat is ee...
  • Vijf jaar geleden: toen niemand nog twijfelde aan ...
  • Laatste kans voor de BUN om eervol het conflict me...
  • Bodem onder compassie weggeslagen? Spiegel-neurone...
  • Wat biedt het boeddhisme als je hoop wilt hebben? ...
▼  oktober (4)
  • Nederlands boeddhisme en bescheidenheid, een lasti...
  • De boeddhistische journalistiek in Nederland is al...
  • Waarom heet de opleiding tot boeddhistisch geestel...
  • Met pensioen gaan als boeddhist, ook voor leraren ...
▼  september (4)
  • Het gebruik van een reïncarnatie-vrij karma-concep...
  • Recente Nederlanse boeddhistische onzin (Adharma)
  • Conflicten onder ogen durven zien, ook bij vipassa...
  • Wat vinden de boeddhologen er van? Van vipassana ...
▼  augustus (4)
  • Maak van de BUN een Federatie van Boeddhistische T...
  • Nog meer dood (gaan) voor beginners, nu bij IKON/E...
  • Een andere ervaring en de vraag: is dit mijn sangh...
  • Accent op compassie door de Dalai Lama ook voor b...
▼  juli (5)
  • Dogen, boeddhanatuur, compassie en (mijn geringe ?...
  • De 10e van de tien misvattingen over het boeddhism...
  • Angulimala moordenaar
  • Een boeddhistische verklaring over ecologie – ter ...
  • Wetenschap met boeddhisme; of zonder boeddhisme
▼  juni (6)
  • Ik ben oranje (in Teeven z'n systeem dan) Follow...
  • Een feestje voor Han de Wit; en waarom leraren Tib...
  • Ik ben oranje, merk ik (in Teeven z'n systeem dan...
  • BOS radio nu ook geheel in het lieve-mensen-model....
  • Boeddhisme en voetbal & boeddhistisch voetballen, ...
  • Evalueren van het recente bezoek van de Dalai Lam
▼  mei (7)
  • Het Boeddhistisch Dagblad bestaat nu twee jaar, de...
  • De BUN heeft weer een nieuwe voorzitter, M Ritman;...
  • Wedergeboorte en reïncarnatie: toch al lastige beg...
  • De boeddhistische leraar, noodzakelijk, maar ook t...
  • Niet naar de Dalai Lama; en niet-beantwoorde vrag...
  • Boeddhistische zending, toen en nu
  • Boeddhistische zending ook langs de Zijderoutes
▼  april (5)
  • Ook naar het 8 mei symposium over leerling en lera...
  • De Ananda Passion
  • Thuisloos leven in de bekendheid
  • Verbinden of de kunst van langs elkaar heen leven;...
  • Waarom de ongeorganiseerde boeddhist niet 'ongebon...
▼  maart ( )
  • Levensbeschouwing (boeddhisme dus ook) in nieuwe ...
  • Tweehonderd boeddhistische blogs, hoe is het mogelijk

Geen opmerkingen: